Seekordne postitus on minu
jaoks teistlaadi, kuid äärmiselt huvitav. Nimelt andis õppejõud meile selle
nädala ülesandeks jälgida kaubanduskeskuses meie poolt valitud perekonna
käitumist ja otsuseid, mille eesmärgiks oleks praktiseerida ja harjutada protsesside
vaatlust ja analüüsi.
Niisiis jõudsime otsusele, et parim valik on Viru keskus.
Kogu protsessi kestvus oli kusagil 2 tundi. Kõige kauem võttis aega potensiaalsete inimeste leidmine.
Argipäeva õhtuti on küll palju poodlejaid, kuid neid, kus oleks ema-isa-laps,
neid ei leia kusagilt. Ja kui keegi hakkaski silma, siis oli laps kas sülelaps
või koguni alles vankris. Muidugi oli ka selline olukord, kus me ärevalt oma
jälitustööd alustasime, kuid meie õnnetuseks olid nad ühest uksest sisse
tulnud, et teisest välja minna.
Tundus, et naise poodlemise eesmärgiks oli leida endale
mantel, sinna juurde sobiv sall ning saapad. Algselt jäi talle silma üks kallim
mantel, kuid kuna seda ära ei ostetud ning käidi väga mitmetes poodides, siis
võib arvata, et otsiti odavamat. Kuna paljud poed pakkusid allahindlusi, siis
üldiselt vaadatigi rohkem allahinnatud tooteid. Enim mõjutab konsumerismi taset
rahaline jõukus, mõjuteguritena järgnevad vanus (pöördvõrdelises seoses), oma
sotsiaalsesse kihti kuuluvuse hinnang, sugu, elukohatüüp (naised ja suuremate
linnade elanikud on konsumeristlikumad) ja haridus (Veronika Kalmus,
2005).Vahepeal vaatas naine ka poodidesse, kus allahindlusi ei olnud, kuid ega
ta neis ka pikemalt ei peatunud. Nt ABC kingapoes oli -20%, seal ta peatus
pikemalt, et saapaid näha. Lapsele otsiti kõrvarõngaid, see oli tema väike
eesmärk.
Pärast pikka poerallit suundusid nad tagasi esimesse poodi,
kus arutlemise lõppedes mees oma naisele tolle kalli mantli ostis. Päevalehe
artiklis kirjutati, et venekeelsed vastajad hindavad oma tarbimisvõimalusi
eestlastega võrreldes üldiselt kehvemaks, kusjuures eriti teravalt tajutakse
võimaluste erinevust esmatarbekaupade puhul. Seega 139 eurot maksev mantel on
tõesti kallis.
Tundus, et mees võetigi kaasa seepärast, et ta iga asja
suhtes oma arvamust avaldaks. Nii poe ees, taga kui ka sees peeti ainult nõu,
milline valik oleks parem ja soodsam. Seda perekonda jälgides tundus meile, et
mehe sõna maksis väga palju. Naine ise ei läinud midagi ostma. Vahepeal jättis
isa mulje, et talle ei paku paar poodi erilist muljet, seepärast ta ka lahkus
nendest suhteliselt kiiresti. Laps tundus selline, et kui ta ka midagi ilusat
leidis, ei julgenud ta pikalt peale käia, vaid pigem loobus oma mõttest. Lisaks
sellele oli laps rahulik ja kannatlik, ootas ilusti teiste järele. Pealtnäha
oli väga õnnelik perekond - ka peale pooleteist tunnist poodlemist oldi rõõmsad
ja naerdi südamest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar