Lugesin
mitmeid õppejõu antud magistritöid konsumerismist, mis olid väga huvitavad. Rohkem aga peatusin magistritööl, mille koostas Riina Ruus. Ta kirjutas lastest kui tarbijatest supermarketites.
Nimelt
kirjutas ta, et üha tähtsamaks muutuvad inimeste suhted asjadega.
Seda tingivad ja ühtlasi kasutavad ära tootjad, otsides pidevalt
uusi võimalusi, et panna inimesi rohkem ja mitmekesisemalt
tarbima.
Lapsi tahetakse aina rohkem tarbimisse haarata. See tõstatab aga
küsimuse laste kompetentsusest turundusstrateegiatega toime tulla.
Võrreldes eelnevate põlvkondadega, saavad järjest nooremana
tarbijateks justnimelt lapsed.
Paljude
toodete sihtrühmaks, nagu näiteks karastusjoogid, maiustused ja
snäkid, peetakse lapsi. Lapsed kas ostavad toote ise või soovivad,
et vanemad selle ostaksid. Nad mõjutavad oma vanemaid väga paljude
kaupade ostudel. Tänu
oskusele vaadata detaile, on koolieelikud teadlikud kauplustest ja
kaubamärkidest, kuid nad mõistavad harva nende tähendust rohkem
kui pealiskaudselt. Otsuseid teevad nad sageli väga vähese
informatsiooni põhjal. Näiteks võivad lapsed teha otsuseid vaid
väljapaistva atribuudi või detaili, tavaliselt ühe tajutava
dimensiooni, nt ühe suure südame põhjal.
Koolieelikud
usuvad sageli, et sündmused ja teemad, mida nad meedias kohtavad, on
tõelised. Laps
omandab tarbijakäitumise oskusi pereliikmetelt suhtlusprotsesside
kaudu või pereliikmete tegevusi jälgides. Lapsed, kes saavad
perekonnas rohkem oma arvamusi avaldada, neil on enam tarbimisotsuste
langetamiseks vajalikku teavet.
Lastele
on tooted ja brändid väga tähtis osa tarbimisest. Juba enne
lugema õppimist hakkavad lapsed ära tundma tuttavaid pakendeid.
Vanuse kasvuga kaubamärgid kinnistuvad ning väljapaistvad
visuaalsed elemendid toodete pakenditel, nagu värvid, pildid ja
multifilmitegelased, aitavad sellele tugevasti kaasa.
Uuringute
järgi on laste huvi ja mõju pere ostudele kõige suuremad nende
tootekategooriate ostmisel, kus lapsed ise on peamisteks tarbijateks,
nagu hommikusöögid, karastusjoogid, jogurt, kiirtoit (pitsa),
kartulikrõpsud, jäätis, mahl, kuivikleivad, hambapasta ning
šampoonid. Väiksem on
laste
mõju küpsiste, liha, puuvilja- ja juurvilja ning pastatoodete
valikul. Laste lemmiktootekategooriateks on üldjuhul karastusjoogid
ja maiustused.
Lapsed
on kõik erinevad ning seepärast ka nende ostukäitumine ei ole
kindlasti sama. Neid on lihtne mõjutada mingi ostu sooritamiseks
ning just seetõttu peaksidki vanemad õpetama lapsi
võimalusterohkes tarbimisühiskonnas kriitiliselt mõtlema.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar